http://publishme.se/ferreberre.blogg.se/design/index_page/?page=entry_page

För ung för att ha hus?

Efter att ha spenderat i princip hela julledigheten i svärmors nya hus där de håller på att göra om i princip allt så att de får huset som de vill ha och känna sig nöjda så att de går att flytta in i deras egna lya, så får jag bara ett större och större sug efter at ha hus. Inte nog med det så höll syrran på att göra om på sitt rum igår när jag kom hem. Dvs nymålade väggar i vitt och en hel del nya saker så rummet blev som ett helt nytt.
 
Det är ju som det är att bo i lägenhet när man själv skulle vilja göra om. Måla om, slå ner nån vägg, bygga upp nån vägg, renovera badrum, kök osv. Allt detta är ju i princip omöjligt när man bor i lägenhet. Man kastar flera tusen i månaden dvs över 5000 på en hyra av en lägenhet, och vad får man för det? Jo nån stans at bo, men det är inte så mycket mer.
 
Jag saknar att ha en egen gård där man på somrarna kan vara ute i en trädgård och fixa och dona så som man själv vill ha det. Kunna sitta ute sena kvällar med vänner och en grill utan att någon ska bry sig. Kunna vara högljudd och ha folk hos sig utan at behöva tänka på grannarna. Kunna slå ner en vägg eller två i huset för att få ett helt nytt hem. Så ja det drar sjukt mycket i mina ''hus'' trådar i kroppen. Inte nog med det så är de ju nästan samma månadspris på att bo i den lägenhet vi har idag som om att vi skulle bo i ett hus som är ett vanligt svensson hus, hur sjukt är inte det?

Frågan jag också brukar ställa mig själv eller rätare sagt det som många undrar när man börjar prata om attt man vill ha hus så får man ofta reaktionerna. ''Nu? Är inte du för ung för att ha hus?
Det är då jag ställer frågan till mig själv, finns det nån speciell ålder eller hemlig ''lag'' som bestämmer och talar om när någon ska köpa hus? Är det inte upp till en själv om man känner sig mogen eller redo för att ha hus?
Och vad är skillnaden på att köpa lägenhet och hus eftersom alla tar det som en stor skillnad? Man får köpa lägenhet som 20-25 men hus är man för ung för?
 
 Drömmen att få bo i ett ''dyrare och lyxigare'' hus är något som jag definitivt tänker uppå. Jag vill inte ha nått vanligt svensson hus eller nått utan jag vill ha något extra och lite speciellt. Tänk bara att få designa sitt egna hus? Synd bara att pengarna ska stoppa en del av alla drömmarna. Ekonomiskt oberoende är nått man ska satsa på tycker jag så man kan köpa/bygga/rita vilket hus man vill.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback